Monday 2 December 2019

Balai Seni Negara jom lawat

 021219

Saja ajak kawan duduk ambil angin di taman tasik kerana lama tak berjumpa.Sunyi sahaja di sini kemudian aku ajak dorang melawat Balai Seni Lukis Negara.Jalan kaki 10minit sahaja dari taman tasik


Waktu ini kami menonton trip helikopter yang membawa pelancong inggeris pusing ruang udara KL,satu trip berharga RM600 jika tak silap.Mampu lihat sahaja sambil gigit bibir,hahaha




Ini potret keluarga cina zaman dulu-dulu




Lukisan pakaian kaum wanita melayu dahulu,menarik
Aku jadi suka akan lukisan ini.Ia membawa fikiran aku ke zaman dahulu kala

Koleksi stamp wajah Dato A Samad Said penulis hebat

Foto ini di ambil pada tahun 2018 ya.QR code.Yang aku faham pengkarya ingin memberitahu simbolik zaman kini iaitu ke mana saja anda berjalan pasti kena scan QR code.Tambah pula sekarang zaman virus covid,wajib scan my sejahtera!


Badan manusia berkepala keris.Tak pandai tafsir

Kapal pedagang yg pernah belayar di tanah air kita suatu ketika dulu


Duit kertas America


Duduk beristirehat di atas sofa empuk






Fikiran berputar ligat meneliti maksud setiap lukisan/pameran.Cuba mentafsir guna akal yang paling dalam


Pesakit yg terlantar di katil hospital dengan harapan untuk sembuh semula






Tidak semua lukisan dan pameran yang boleh kita fahami maksud tersirat dan tersurat walaupun ada penerangan sedikit tentang lukisan itu.Hanya orang seni dan fikiran kreatif saja boleh menafsir maksud sebenar yang ingin diceritakan.

Datanglah beramai-ramai di Balai Seni Negara.Tempat yang sunyi,tenang jauh dari kebisingan dan keserabutan,Untukmu wahai manusia yang sukakan ketenangan!

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Baju beracun

 Setelah sekian lama aku struggle untuk  mengurangkan keinginan hawa nafsu membeli pakaian semata-mata ikut fesyen akhirnya kini aku temui j...